zaterdag 9 augustus 2014

NRC-artikel over speech Lot van Baaren bij demonstratie Amsterdam




"In een column in de NRC van 7 augustus gebruikt Raymond van den Boogaard de speech die ik op 3 augustus in Amsterdam hield (zie hier) om mij te plaatsen in een 'antisemitische traditie'. (*)
Dat is een grove beschuldiging, dus heb ik de NRC gebeld die mij nu in de komende dinsdagkrant van 12 augustus 250 woorden geven op de Opiniepagina voor een reactie.
Helaas nog even geduld dus. Maar ondertussen ben ik erg blij met reacties van veel mensen die zelf ook de NRC aanschrijven of op een andere manier laten weten dat ze mijn zienswijze steunen. Zo ook Willem Bos zie http://www.grenzeloos.org/content/nrc-beschuldigt-lot-van-baaren.

Telkens de kaart van het antisemitisme trekken als iemand kritiek heeft op Israël, de geschiedenis erbij betrekt of het politiek zionisme, is ook niet meer van deze tijd. Zeker journalisten zouden beter moeten weten. Tegenwoordig staat internet vol met historisch materiaal, maar het lijkt wel of vooral de kranten-journalisten liever makkelijk plakken en knippen van de persdiensten dan een beetje verder kijken dan hun neus lang is. Voor de zekerheid heb ik Raymond van den Boogaard nog een bijscholingscursus gestuurd uit het boek van Robert Soeterik (met dank), hem de site van Een Ander Joods Geluid aanbevolen en een link gestuurd over een voorganger van hem bij het Algemeen Handelsblad en de eerste Nederlandse pionier in Palestina: de schrijver Jacob Israel de Haan, die later anti-zionist werd en vervolgens vermoord door de Hagana in opdracht van Jitzak Ben Zvi, die op zijn beurt weer president van Israël werd.

Ik hoop dat er nu in ieder geval ruimte is om ook meer openbaar een discussie te hebben over bijvoorbeeld de agenda van de extreemrechtse zionisten van de jaren 1920 en 1930, voorvaders van eveneens extreemrechtse Israëlische ministers van vandaag.

Ik hoop ook dat we ons niet meer de mond laten snoeren door angst voor een anti-semitisch stempel, maar ons met enige omzichtigheid, want we willen niemand vanwege WO2 op zijn ziel trappen, kunnen blijven uitspreken over wat er ook vandaag aan de dag bezig is: vermoorden en verdrijven van Palestijnen.

(*)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.