(RNW 16-7-2011: ) Er zijn principiële bezwaren tegen de komst van het Israëlische vervoerbedrijf Egged naar de regio Waterland. Egged gaat eind dit jaar het streekvervoer verzorgen. Actiegroepen zien het als steun voor het Israëlische kolonistenbeleid, zo schrijft dagblad Trouw (*).
Via een openbare aanbesteding is het openbaar vervoer in Waterland -ten noorden van Amsterdam- aan het Israëlische bedrijf toegewezen. Egged is de grootste busmaatschappij in Israël en verzorgt ook het busvervoer voor de Israëlische nederzettingen op Palestijns gebied, uitsluitend voor joodse kolonisten.
De Nederlandse actiegroep 'Samenwerken voor Palestina' vindt dat Egged hiermee het omstreden kolonistenbeleid van Israël steunt. 'Egged verdient geld over de ruggen van de Palestijnen,' zegt een actievoerder in Trouw.
Het liefst zou de actiegroep daarom oproepen tot een boycot van de Egged-busdiensten in Nederland. Aangezien er geen alternatief busvervoer in Waterland is, ziet de actiegroep hiervan af.
EBS, de Nederlandse tak van Egged, zegt dat het niet aan politiek doet. Het bedrijf heeft Nederlandse werkenemers in dienst. De chauffeurs van het busbedrijf dat nu het vervoer verzorgt, gaan eind dit jaar voor EBS rijden. Volgens een FNV-vakbondsbestuurder zijn sommige chauffeurs bang voor aanslagen op de bussen, aldus dagblad Trouw.
Bron: RNW en zie tevens Haaretz
--------------------------------------------
(*)
Israëlisch busbedrijf roept weerstand op in Waterland
Bedrijf omstreden door activiteiten in Palestijns gebied
Ilse van Heusden, Jeruzalem, Trouw 15-7-2011
Een Israëlische nieuwkomer in de Nederlandse bussenmarkt zorgt voor onrust onder personeel en actiegroepen. “Er zijn wat personeelsleden benauwd”, zegt FNV-vakbondsbestuurder Paul van Golde. “Ze zijn bang dat er aanslagen op de bussen komen door de spanning is tussen Israël en de Palestijnen.” Daarbij zijn er vraagtekens bij de politieke rol van het Israëlisch bedrijf.
Het bedrijf EBS, onderdeel van de Israëlische holding Egged, gaat eind dit jaar het busvervoer verzorgen in
de Noord-Hollandse regio Waterland. Bij wet is het zo geregeld dat het personeel dat nu nog voor Arriva werkt, straks automatisch overgaat naar EBS. Een vrijwilliger, die als chauffeur op een buurtbus rijdt, wil niet voor het Israëlische bedrijf werken. Ook actiegroepen zijn niet blij met de nieuwkomer vanwege diens rol in het conflict.
Egged is niet alleen de grootste busmaatschappij in Israël zelf, maar verzorgt ook het busvervoer in Joodse
nederzettingen in de Palestijnse Westelijke Jordaanoever, die volgens internationaal recht illegaal zijn. De groene bussen zijn een vertrouwd beeld in Palestijns gebied.Maar bushaltes in Palestijnse steden dorpen zijn er niet, Egged vervoert uitsluitend de Joodse kolonisten die in het gebied wonen.
Volgens Adam Keller van de Israëlische actiegroep Gush Shalom zouden de nederzettingen niet kunnen
functioneren zonder de service van de Egged-bussen. Egged werkt zo mee aan het overheidsbeleid om nederzettingen te ondersteunen. “Nederzettingen liggen vaak afgelegen. Zonder overheidssubsidie zouden de
buslijnen daarheen niet rendabel zijn.” Keller vindt niet dat Nederlanders Egged moeten boycotten omdat het Israëlisch is. “Maar de mensen in Nederland moeten wel bedenken of ze een bedrijf willen supporten dat de infrastructuur van de Israëlische bezetting in stand houdt.”
Nederlandse pro-Palestijnse actiegroepen willen actie ondernemen tegen de busmaatschappij. Sonja Zimmermann van het netwerk ‘Samenwerken voor Palestina’: “Egged verdient geld over de ruggen van de Palestijnen.” Het netwerk wil via een boycot, desinvesteringen en sancties Israël onder druk te zetten.
Die desinvestering, daar gaat het bij Egged om. Zimmermann: “In feite schendt de Nederlandse overheid
het internationaal recht door een bedrijf te steunen dat de conventie van Genève schendt.” Zimmermann overweegt juridische stappen, maar ze weet niet welke. En de vraag is of dat wel kan. Volgens de Amsterdamse dienst Stadsregio die verantwoordelijk is voor de busdiensten in Waterland, kan Nederland niet zomaar een aanbieder weigeren. “Of Egged wel of niet in bezette gebieden rijdt, heeft Stadsregio niet onderzocht”, zegt een woordvoerder. “Deze informatie kan niet meegewogen worden bij de besluitvorming. Zou Stadsregio dit in zijn oordeel betrekken, dan zou dit geen stand houden bij de rechter. In Nederland bestaat namelijk geen boycot tegen Israëlische bedrijven. De rijksoverheid bepaalt met welke landen er zaken mogen worden gedaan.”
Het pro-Palestijnse netwerk roept gewoonlijk op tot boycot van Israëlische producten uit bezet gebied.“In dit geval is dat lastig”, zegt Zimmermann. “Nederlandse burgers staan met de rug tegen de muur, bij bussen heb je geen keuze. Maar ze hebben wel het recht te weten wat er aan de hand is.” Burgers konden bij Stadregio ook geen bezwaar maken tegen de uiteindelijke vervoerder. Volgens Stadsregio er is wel een klacht binnengekomen, om politieke redenen. EBS, de Nederlandse tak van Egged, zelf zegt op de hoogte te zijn van de negatieve sentimenten maar wil daar niet op reageren. “We zijn een busmaatschappij, geen politieke organisatie. We doen niet aan politiek.” Daarbij, benadrukt een woordvoerder, gaat het om een ‘Nederlands bedrijf met Nederlandse werknemers’. Moederbedrijf Egged heeft Europese ambities. Het bedrijf ziet meer uitbreidingsmogelijkheden in Nederland en heeft ook een busmaatschappij in Polen. Daar is net een boycot-actie van start gegaan vanwege de activiteiten van Egged in Palestijns gebied. Internationale vervoersbedrijven hebben zich na kritiek inmiddels uit twee projecten de trambaan in Jeruzalem die door bezet Oost-Jeruzalem rijdt, en de spoorbaan in aanleg tussen Tel Aviv en Jeruzalem die over Palestijns gebied gaat.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.