dinsdag 15 mei 2018

70 JAAR NAKBA, 15 MEI 2018-1948

Wereldwijd grote aandacht!
  
Bijvoorbeeld ook in Rotterdam hield op 12 mei 'Rotterdam voor Gaza' een Nakbabijeenkomst vanwege 70 jaar Nakba, zie



Dichter bij Palestina dan ooit

In 1948 werd de staat Israël gesticht, als toevluchtsoord voor de Joden. Meer dan 700.000 Palestijnen werden verjaagd. Verslaggever Salwa van der Gaag (26), een Nederlandse met Palestijnse vader, bezoekt een herdenking in Rotterdam.

Het toeval wil dat ik deze zaterdagochtend met de enige Joodse vriendin
die ik heb op het terras zit. Ik vertel haar dat ik na onze afspraak naar de
Nakba-herdenking op het Grotekerkplein in Rotterdam ga. ,,Nakba? Wat
is dat?'' vraagt ze. Ik kijk verbaasd. Ze heeft nota bene familie in Israël.
In het Arabisch betekent al-Nakba rampspoed. Zo noemen de Palestijnen
het jaar 1948. De Joden riepen de onafhankelijke staat Israël uit en meer
dan 700.000 Palestijnen kwamen in vluchtelingenkampen en omliggende
landen terecht.
Lees verder https://www.ad.nl/rotterdam/dichter-bij-palestina-dan-ooit~a20eda24/
En zie ook

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.